Månedlig arkiv: januar 2012

UV-jakt

UV-jakt, eller UnderVanns-jakt er rett og slett jakt under vann.  Fantastisk spennende, og lett å bli helt hekta på. Se Blogger – SnorkelP for eksempel på begge deler.

Du trenger:

-bare henda hvis du skal samle blåskjell

-spiss pinne/kniv/hawaiislynge for å fange flatfisk (de drevne fanger de med henda)

-strikkharpun for å fange andre fisk som svømmer (og flatfisk). NB! dette må på alle måter regnes som et våpen. Det har stor kraft, og må aldri pekes mot noen. Aldersgrense for kjøp og bruk.

UV-jakt er en utrolig spennende hobby! Som en ekstra bonus kan den skaffe deg en deilig middag eller to, ferskere fisk en selvfanget skal godt gjøres å få til!

Jeg mener også at UV-jakt er den mildeste formen for fisking og  «catch and release». De fiskene vi ikke vil ha, ser vi bare på, og lar de svømme stille og rolig videre. Ingen krok i munnen og utsliting av fisken eller tid over vann, for så slippe den ut igjen.

Publisert i UV - jakt | Skriv en kommentar

SnorkelProd: Gjøva 2011

GyltePetter har virkelig stått på og produsert en herlig video fra Gjøva turen vi hadde i september. Betryggenede at skipperen er såpass usikker på hvor vi befinner oss 😉

Av en eller annen grunn fikk jeg ikke opp lyd før jeg justerte volumet på spilleren. Vet ikke hvorfor, men det løste problemet.



 

Publisert i Nyheter, Utflukter | 5 kommentarer

Sponsorer

Joda vi trenger penger i denne klubben også. Skal vi realisere drømmen om egen båt, litt fotoutstyr til felles bruk og ikke minst drakter og ABC-utstyr til barn, slik at disse kan utforske havet til alle årstider, må vi ha deg på laget.

Ta kontakt om du skulle ha noen gode kandidater.

Publisert i Nyheter | Skriv en kommentar

Instruktørkurs

Som et ledd i NDF’s satsningsområde, barn og unge, setter de i samarbeid med Kongsberg Dykkerklubb opp CMAS ** fridykkerinstruktørkurs. Vi har allerede noen i klubben som har meldt sin interesse, send mail om du også vil være med.

Sted: Kongsberg
Dato: 17-18/3 og 14-15/4.
Pris: 850,-
Krav: 17år, CMAS *** fridykkersertifikat (annen bakgrunn kan vurderes, her har vi dialog med kursleder og fikser en løsning), Medlem i NDF dykkerklubb

I utgangspunktet må kurset betales fra egen lomme, vi kan søke støtte til dekning av reisekostnader. Klubben skulle gjerne betalt kurset, men det er hverken penger i kassa eller budsjett til å dekke det.

 

Publisert i Aktiviteter, Kurs, Nyheter | Skriv en kommentar

Øvelser på land

Vi har samlet noen enkle øvelser du kan utføre daglig for å bedre kapasiteten til holde seg under vann. Jeg regner med vi kan bygge videre på denne artikkelen.

Øvelse 1
Ligg på sofaen eller gulvet. Hold pusten på tredje innpust og ta tiden. Start å puste før det blir altfor ubehaglig. Hvil dobbelt så lenge og kjør på igjen. Øvelsen gir kortsiktig og langsiktig effekt. Ikke kikk på klokken underveis. Man vil merke god forbedring.

Øvelse 2:
Legg deg på ryggen på gulvet, ta tre magadrag og hold pusten i 1 minutt. Når tidsuret piper, snur du deg og tar så mange push ups du klarer (pusten skal holdes hele veien). Hvile i to min og repeter.

Øvelse 3:
Mens du er ute, hold pusten i 1 minutt, fortsett å holde pusten mens du ser hvor langt du kan gå. Her vil man lett kunne måle og merke bedringer. Øvelsen er fin tilvenning for muskelarbeid under anaerobe forhold. Musklene vil også øke CO2 toleransen.

Øvelse 4:
Når du er ute å går tur med bikkja, kjæresten eller andre dyr, hold pusten i intervaller. Begynn med f. eks 15 skritt hold-15 pust – 20 hold – 15 pust – 25 hold – 15 pust -30 hold – 15 pust – 35 hold – 15 pust – 40 hold – 15 pust – 45 hold – 15 pust – 50 hold – hvile.

Bruk av tabeller:
Trening med tabeller der man (sittende) holder pusten 8 ganger av f. eks 90 sek, mens man gradvis reduserer pausene. En annen tabell går motsatt vei. Jobb deg opp til 2 minutter ved å øke 15 sek pr gang. Også her 8 ganger.

Husk alltid: Hold ALDRI pusten i vann uten en kyndig person som overvåker DEG. Det hjelper lite med en badevakt 10 meter unna. Han/henne har mye annet enn bare deg å se til.

Publisert i Fridykking, Trening | Skriv en kommentar

Trening – Generelt

Vi har bestemt og vedtatt at vi skal dykke for å ha det moro. Man skal ikke på død og liv gå dypest eller være lengst under. Når man pusher grenser i vann kan det få ekstreme konskekvenser. Derfor tar vi det rolig. Like vel ønsker flere av oss å bedre tiden vi orker å være under vann. Det er tre hovedpunkter man enkelt kan jobbe med:

Kom i bedre form
Løping og svømming er glimrende trening. Det er ingen grunn til å bygge muskler. Kardio og vaskulær trening er det man er ute etter. Om du er i form vil du være mer øknomisk med oksygenet og du vil trenge kortere tid til recovery.

Lær deg å slappe av
Er man avslappet i vannet kan man øke tiden under vann med omtrent 1/3.  Lav hjertefrekvens gir mindre bruk av oksygen. Når du er under vann skal du ikke svømme hardt. Rolige bevegelser, som i sakte film. Ikke tenk på strøm, bølger, steinbitt eller noe som gjør deg nervøs. Hjerterytmen opp -> Oksygen nivået ned … Et godt tips om man svømmer langs bunn. Bruk armene til å dra deg frem heller enn finnene. Armene bruker mindre oksygen enn beina.

Bli bedre til å tåle mindre oksygen og mere co2
Når man holder pusten, synker oksygenverdiene i blodet, mens CO2-verdiene stiger. Jo høyere CO2-verdiene går, jo sterkere blir pustetrangen. Ved å gjentatte ganger holde pusten vil gradvis tåle større mengde CO2 i blodet. Musklene vil øke toleransen for CO2 og pustetrangen vil utsettes. Hold gjerne pusten mens du går tur med hunden, ser på TV eller skriver artikler.  Skal du trene på dette i vann, skal du alltid ha en som passer på deg, det gjelder også i badekaret

Publisert i Fridykking, Trening | Skriv en kommentar

Sauholmen

Tilgjengelighet: bil; parkering ved Son Spahotell, gå ca 100 meter ned til og ut på brygga og svøm ca 150-200 til Sauholmen. Evt båt.
Hva: østsiden: deilig og storslått vegg. Noen steder rett ned fra vannkanten, andre steder noen få meter fra/under land
vestsiden: sandbunn med steiner og svaberg. Store områder som ikke er særlig dype, flott for snorkling (hvis sikten er god)
Liv: berggylte, flatfisk

Pass på båttrafikk hvis du svømmer fra hotellet. Veldig fin vegg på østsiden som går ned til rundt 20+ meter, hva som er under der gjenstår å utforske… Her er det duket for en utrolig følelse av vektløshet når man flyr noen meter fra veggen og ikke ser bunn mens det er 10 meter opp til overflaten. Noen fine Gyltesteder.

Bilder fra Sauholmen

Awesome Flickr Gallery Error - 307 Temporary Redirect

307 Temporary Redirect


CloudFront

Publisert i Dykkeplasser | Skriv en kommentar

Sjøhagen

Tilgjengelighet: bil, parkering ca 150-200 meter fra vannkanten
Hva: sand og mudderbunn, svaberg/steiner som stikker opp av sanden, småvegger.
Liv: berggylte (SnorkelP-rekord), blåstål, flatfisk, sjøørret, ål

Deler av dykkingen kan foregå i umiddelbar nærhet til innseiling til havn, pass på så du ikke får snorkelen i propellen. Artige og fine formasjoner og ikke så dypt, stort sett maks 10 meter.

Publisert i Dykkeplasser | Merket med , , , , | Skriv en kommentar

Sikkerhet ved fridykking

Vi har forsøkt å samle en del sikkerhetsregler. Noen av disse gjelder spesielt om man presser mye og oppholder seg mye av tiden under overflaten. Skal man snorkle i vannskorpa er ikke alle like aktuelle, men forsiktighet bør også utvises da. I basseng er det også veldig viktig å holde øye med hverandre. Par dykking er en perfekt måte å øke sikkerheten på.

Ta ut snorkelen av munn når du fridykker
Når du returnerer til overflaten kan kraftig blåsing for å tømme snorkelen være vanskelig på grunn av lite surstoff igjen og dermed føre til gruntvannsbesvimelse.
Å ha snorkelen i munn under vann kan gjøre utligningen vanskeligere. Når man har lite oksygen vil diaphragma kunne trekke seg sammen og kan føre til vann i lungene ved innånding.
Om en dykker besvimer, gjør snorkelen det mye vanskeligere å åpne munnen for livredning.
Pust aldri ut luft under vann eller kraftig utblåsning når du kommer opp
Utånding ved nedstigning kan gi tidlige problemer med utligning, ved oppstigning mister man oppdrift, noe som gjør at dykkeren må ta i mer for å komme opp, som igjen kan lede til grunntvannsbesvimelse.
Under oppstigning utvider lungene seg raskt. Dette fører til at det eksisterende oksygenet blir tatt fra blodet til lungene, hjertet og hjernen. Om du blåser ut, påskynder du prosessen og øker sjansen for besvimelse.
Om du tar en brå og kraftig innånding når du når overflaten vil oksygennivået stige veldig kjapt. Dette vil gjøre at hjernen din tror den har nok eller for mye okysgen, derfor vil blodtrykket senkes og hjernen vil slås av et øyeblikk.

Hold deg til gode overflate intervaller.
God tid på overflaten er viktig for at kroppen skal skylle ut karbondioksiden og  forbrenne melkesyre som musklene genererer i løpet av et dykk. Som en grunnnregel skal overfaltetiden være det dobbelte av den totale tiden undervann. Om du skulle være utholdene nok til å dykke 1 og 1/2 minutt trenger du 3 minutter hvile i overflaten, gjerne uten snorkel deler av tiden eller i det minste med lange rolige drag.
For dykk over 20 meter, bør overflate tiden økes til 5-10 minutter for hvert minutt under vann

Aldri hyperventilere
Hyperventilasjon er farlig fordi effekten er uberegnlig fra dykker til dykker, og for den samme dykkeren fra dag til dag og time til time.
Hyperventilering fører til endringer i sentralnervesystemet, mindre blodtilførsel til hjernen, svimmelhet, kiling og muskel kramper i armer og bein.
Å utelate for mye CO2, som en følge av hyperventilering kan også forårsake en tilstand av euphoria og velbefinnende. Dette kan føre til overdreven selvtillit og som konsekvens vil kroppen holde på for lenge uten pust. Da svimer’ru a!

Dykk ikke alene og vær klar over ferdighetene til dine kompiser.
Begge parter bør være utlært i livredning og kunne CPR.
Kompisen bør møte deg ansikt til ansikt på 4 meter og eskortere deg visuelt gjennom faresonen til vannskorpen.
Kompisen bør vite hva han/henne skal se etter i forbindelse med gruntvannsbesvimelse. For eksempel holdningen og banen når de stiger. Om en dykker puster ut under oppstigning, Fargen på leppene, hvis dykkeren har en buet rygg, spredte armer, mistet utstyr eller rett og slett synker.
Vær klar over at bevisstløse dykkere fortsatt kan svømme fordi armer og bein trenger mindre oksygen for å fungere enn hjernen.
Kompisen skal alltid få et muntlig ok fra dykkeren som har nådd overflaten for å sikre at de puster og er mentalt tilstede før du selv skal foreta dykkket.
Kompisen må være observant og kapabel- Dette er viktig så ikke livreddingen koster flere liv i et forsøk på å redde kompisen.

Aldri dykk samtidig som kompisen
Selvsagt vil da livredning ikke være mulig om begge blir utsatt for gruntvannsbesvimelse. Lag en dykkerplan og hold deg til den. Bestem hvem som passer på hvem.
Vær klar over hva man skal foreta seg i forkant av ulykken. Ikke regn med at kompisen kan dette.

Fridykk aldri etter SCUBA
Vent minst 12 timer etter SCUBA før du kan fridykke
Nitrogenet som er igjen i vev etter flaskedykk kan føre til dekompressjons sykdom. (The bends) når micro bobler blir re-kompressed på et fridykk og utvidet ved en kjapp oppstigning

Aldri tøy grensene med tromhinnen.
En ødelagt hinne vil forårsake ekstrem vertigo, svimmelhet og kvalme.
Utligne kun ved nedstiging.
Aldri tving frem utligning.
Fortsett aldri dykket etter en misslykket utligning – Snu

Ha korrekt mengde bly
Om du velger blybelte, pass på at du flyter rundt 5 meter. Sjansene for å overleve blir drastisk dårligere om du synker.

Ha kontrol på forholdene i sjøen
Forholdene i sjøen vil påvirke dykket og sikkerheten. For eksempel, strøm, sikt, vanntempratur, svulming, distanse fra båten og trafikken i overflaten.

Bruk bare en harpun per to dykkere
Med en harpun er det mindre fristende for den andre å dykke samtidig og det legger forholdene til rette for at den ene dykkeren kan ta kampen med fisken fra overflaten slik at den som har vært under kan begynne med recovery.
Ideelt sett burde det være tre dykkere. En som skyter, en som fikser overflate kampen og en følger med på dykkeren som skjøt fisken.

Ikke hyperstrekk nakken ved ned eller oppstigning.
Nakke forlengelse vil føre til vanskeligheter med utligning ved nedstigning. På dykkkere i oppstigning kan det påvirke nødvendig blodtilførsel til hjernen

Hold et jevnt tempo på oppstigningen
Ikke noe full fres til overflaten. Økonomisk bevegelse er vitalt når det kommer til konserving av oksygen og det er med å holde pulsen nede. Om man ikke er tålmodig og rolig vil du få panikk og bruke opp alt oksygenet som er igjen. Dette fører igjen til … ja rett, gruntvannsbesvimelse. En konstant fart må opprettholdes til tross for melkesyre i legger.

Ikke dykking etter «Samba», besvimelse, eller om en dykker har cyanosis (blå lepper)
Etthvert tegn til tap av motorkontroll som Rystinger, tunnelsyn, stirring, midlertidig hukommelsestap, prikking eller brennende følelse i legger og armer (Sambas) betyr at dykkeren har gått klar av gruntvannsbesvimelse med nærest mulig margin. Dette bør klassifiseres som en nær døden opplevelse og tabber ved dykket bør granskes og rettes opp i.
Følelsene beskrevet over eller noe som helst tegn til å miste bevisstheten bør ende fridykkingen den dagen.

Dykk aldri når du er trøtt, kald, fyllesjuk eller om man er påvirket av noe som helst.
Å være kald,trøtt eller påvirket virker alt inn på dømmekraften og evnen til å holde pusten
En av de første tegnene til hypothermia er trøtthet. Så fort du føler deg trøtt eller kald har din evne til å holde pusten allerede blittt betyelig svekket. Ikke undervurder konsekvensen av dette!

Drikk nok vann
Man blir fort dehydrert når man fridykker. Dette fordi urin produksjonen øker og man slipper ut store mengder vann under ventilering.
Vanntilgangen bør være god på etthvert dykk og dykkerne bør oppfordres til å drikke dette. Dehydrering øker sjansen for … ja rett igjen … gruntvannsbesvimelse. Det gir og utligningstrøbbel.

Ikke spis rett før du skal dykke.
Det anbefales å vente 2-4 timer etter man har spist, før man skal fridykke. Store mengder blod, som burde vært brukt til å føre blod til hjernen, blir opptatt med fordøyning.

Kjenn og respekter dine grenser
Dypt er relativt. for noen er 5 meter dypt for andre er 30 meter dypt.
Vær i balanse med kroppen din under alle omstendigheter. Det er aldri for sent å snu.
Om du har en magefølelse eller betenklighet med en dybde … ikke kjør på.
Dykk aldri under en utfordring fra andre. Vær fokusert på målet.

Publisert i Fridykking, Sikkerhet | Skriv en kommentar

Kanonstart

Første trening for ferske Soon Fridykkerklubb ble suksess fra ende til annen. I alle fall var det lite å si på oppslutningen tidlig en søndags morgen. Hele 15 barn og 5 voksne hadde vannføling i Grevlinghallen, til og med enkelte av de beskuende foreldrene fikk en og annen dråpe i håret.
Søndag morgen klokken 8.45 var det SnorkelOppmøte utenfor Grevlinghallen. Mange spente barn og noen spente voksne var mer eller kanskje mindre våkne, men i vannet ville alle sammen.

Tidlig en søndags morgen ...

En del av tiden gikk med til å bli litt kjent med nye fjes, mens de nye fjesene fikk bli kjente med gamle fjes. Vi fikk også tid til litt øvelser og mye lek og moro. Vi som var ansvarlige hadde det veldig trivelig og det håper vi også barna hadde. Her var det mange flinke svømmere og dykkere. Man kunne vel knapt bedt om en bedre start på søndagen.

Neste søndag kjører vi på med ny runde, det gleder vi oss til. Det er moro å være i gang med et tilbud vi aldri tidligere har hatt i Son. Treningene i hallen er også åpne for voksene, men med så mange barn, vil nok mye av tiden til «instruktørene» være forbeholdt barna. Vi skal ha det gøy sammen og bli en dyktig og sammensveiset gjeng som er klar for å utforske sjøen når det varmt nok, eller vi har penger nok til å kjøpe inn drakter

Publisert i Aktiviteter, Nyheter, Trening | Skriv en kommentar